Primele mari proiecte de construire a canalului dateaza din anii 1838 - 1856. Interesul de exceptie pentru aceasta constructie a fost in decursul tuturor veacurilor acelasi. Avantajele economice erau deopotriva pentru tarile Europei dar si pentru Orient.
Se pare ca al sfarsitul secolului al XVIII - lea a existat un canal modest numit "Laman" si destinat unor ambarcatiuni mici. Acesta unea apele Dunarii din zona Cernavoda cu Marea Neagra printr-un port la nord cu Capul Midia. Ideea construirii unui canal lansata in presa timpului a atras dupa sine diverse opinii ale unor diplomati si oameni politici, unii chiar incumetandu-se sa vada la fata locului conditiile naturale existente. Izbucnirea razboiului Crimeii reactualizeaza problema necesitatii unui canal de comunicatie intre Dunare si Marea Neagra de-a lungul istmului Dobrogea, din motive de ordin strategic si militar.
In anul 1855, ministrul de finante al Austriei, baronul Carl Ludwig von Bruck, intemeiaza o societate pe actiuni cu scopul de a realiza mult discutatul canal. Proiectul interesa Anglia, Franta si Austria, urmand ca guvernul otoman sa acorde concesiunea canalului si amenajarii portului Constanta unui consortiu sub directia celor trei puteri. Totodata, urma sa se acorde cate o leghe de pamant de fiecare parte a canalului pentru asezarea colonistilor. Poarta urmarea prin realizarea acestui proiect deschiderea nemijlocita a relatiilor intre Europa Centrala si Asia Centrala, inlaturarea influentei rusesti in Orient si mai cu seama a tuturor impiedicarilor ce se aflau in comert.
Avantajele acestei posibile constructii pentru valea Carasu erau evidente. Nenumarati specialisti, diplomati, oameni politici isi indreapta privirea inspre aceasta zona iar pentru Austria, Dobrogea reprezenta un scop mult ravnit, dominatia economica la Dunare. Dovada ca niciodata n-a fost abandonata ideea construirii unui canal Dunare - Marea Neagra este lucrarea aparuta la Bruxelles in 1883 intitulata "Projet d'un canal danubien de Kustenge r Tchernavoda" ai carei autori sunt Grigore Emanuel Lahovary si James van Drunen.
Ideea capata contur cu adevarat dupa cel de-al II - lea Razboi Mondial. Astfel, in mai 1949 se infiinteaza Directiunea Generala a Lucrarilor Canalului Dunare - Marea Neagra si este aprobat Memoriul tehnico - economic intocmit de o comisie mixta sovieto - romana.
Canalul a marcat puternic si istoria Medgidiei. Avand in vedere marea contructie care trebuia terminata in patru ani, orasul Medgidia este propus pentru sistematizare in vederea construirii blocurilor tip, a noilor case ale cetatenilor si a unor institutii de stat. |